Follow us

Λένε αλήθεια τα νούμερα τηλεθέασης; Πόσο πραγματική είναι η επιτυχία της tv;

Ο Κωνσταντίνος Αντωνάτος αναλύει τα ποσοστά τηλεθέασης και βγάζει τα δικά του συμπεράσματα

Τηλεθέαση

Θυμάστε που κάθε τόσο γράφαμε ποιο πρόγραμμα ήταν πρώτο και ποιο δεύτερο; Παρατηρήσατε πως σπανίως πλέον δημοσιεύουμε "λίστες" ανταγωνιστικών (μεταξύ τους) προγραμμάτων με τα ποσοστά τηλεθέασης δίπλα; Ξέρετε γιατί συμβαίνει αυτό; Γιατί τελικά -εμείς στο Yupiii- δεν το θεωρούμε δίκαιο.

Αν κάτσει κάποιος και παρατηρήσει τα ποσοστά τηλεθέασης ανά τέταρτο θα βγάλει τελείως διαφορετικά συμπεράσματα από αυτά που θα βγάλει αν δει πως το κορυφαίο σε τηλεθέαση πρόγραμμα της βραδιάς έκανε 20% και το αμέσως επόμενο 19%. Αυτό θα ήταν απόλυτα ακριβές αν δύο προγράμματα ξεκινούσαν και ολοκληρώνονταν ακριβώς την ίδια ώρα. Όμως αυτό πια δεν συμβαίνει ποτέ...

Αναλυτικότερα, ας πάρουμε ως παράδειγμα τη χθεσινή βραδιά. Τη Δευτέρα 13 Φεβρουαρίου, μια τυχαία ημέρα της φετινής σεζόν, θα παρατηρήσει κανείς πως ο "Σασμός" του Alpha είναι ένα ξεκάθαρα επιτυχημένο προϊόν που ξεκινά στις 21:05 και ολοκληρώνεται περίπου στις 22:45. Ξεκινά με ποσοστό τηλεθέασης 23,8%, φθάνει ως το 24,5% και καταλήγει να δίνει πάσα στον επόμενο με 20%. Ο νικητής της βραδιάς είναι αυτός πέρα από κάθε αμφιβολία.

Τι συμβαίνει τώρα στον ανταγωνισμό;

Το "Survivor” ξεκινά με 9% ανεβαίνει σταδιακά στο 11% και ξεπερνά το 15% (φθάνοντας ως το 20%) μετά τις 22:00. Την ίδια περίπου ώρα είναι και το "MasterChef” στον αέρα το οποίο ξεκινά με 10,7% πάει στο 12,8% φθάνει στο 14,7% και μένει εκεί μέχρι τις 22:45. Όσο παίζει περίπου δηλαδή και ο "Σασμός".

Στο στρατόπεδο της μυθοπλασίας, το MEGA διέγραφε μια ανεξάρτητη πορεία με τη "Γη της Ελιάς" να ξεκινά από το 17,5%, να πέφτει στο 14%, να ξαναφτάνει στο 19% για να περάσει από το 16% στο 11% και πάλι στο 14,6%. Αντίθετα, το "Μαύρο Ρόδο" που ακολουθούσε ξεκινούσε με 11% και έφτανε στο 16% και σταδιακά στο 18% όπου και έληγε.

Τι σημαίνει αυτό; Πως όσος κόσμος δεν έβλεπε "Σασμό" επέλεξε περισσότερο "Γη της Ελιάς" και μοιράστηκε ανάμεσα στο "MasterChef" και το "Μαύρο Ρόδο". Σταδιακά κατά τη διάρκεια της βραδιάς γύρισε στο "Survivor" που το ενδιαφέρον μετατοπιζόταν από τον αγώνα στο reality και φυσικά στο Συμβούλιο και τη ψηφοφορία.

Από εκεί και πέρα, δηλαδή κυρίως από τις 22:45 και έπειτα, το "Survivor" με σαφώς πιο αδύναμο ανταγωνισμό κάνει μια λαμπρή κούρσα που ξεκινά από το 20,6% και φθάνει στο περίπου στο 24% όσο υπάρχει δυνατός ανταγωνισμός (δηλαδή "MasterChef" και "Μαύρο Ρόδο"). Όποιος ξέρει βασικούς κανόνες στατιστικής και αν λόγου χάρη όλα τα προγράμματα έληγαν μαζί με τα ανταγωνιστικά θα προέκυπτε ένα τελείως διαφορετικό ποσοστό από τις 21:00 ως τις 00:15.

Και εκεί ξεκινά το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Το "Survivor" εκτοξεύεται μετά τα μεσάνυχτα και μένει στον αέρα για μια ώρα και είκοσι λεπτά, με μόνους και αποδυναμωμένους αντιπάλους το "The 2Night Show" και το "MEGA Stories". Το reality του ΣΚΑΪ ξεκινά από το 24% περίπου και φτάνει στο 29.8% μέχρι και στο 32,6%, ενώ ξαναπέφτει κάπου στο 25% λίγο πριν τη λήξη του στη 01:20. Και εκεί ακριβώς είναι που ανεβάζει τόσο τον μέσο όρο του -ως απόλυτο ποσοστό έναντι του ανταγωνισμού- και κερδίζει τη δεύτερη θέση της βραδινής τελικής κατάταξης. Αντίθετα, το 9,4% που συγκεντρώνει το talk show του Γρηγόρη Αρναούτογλου προκύπτει γιατί από τη 01:20 ως 02:00 που ολοκληρώνεται περνά από το 6,9% που σημειώνει ενώ παίζει ακόμα το "Survivor" στο 10,7% και φθάνει στο 13,8% ανεβάζοντας αισθητά τον μέσο όρο του. Αντίθετα το "MEGA Stories" ολοκληρώνεται κάπου στη 1 τη νύχτα και κρατά τα μονοψήφια ποσοστά του κοντά στο 8%.

Αν θέλουμε λοιπόν να δούμε τι πραγματικά βλέπει ο κόσμος κατά τη διάρκεια της βραδιάς θα πρέπει να παρατηρήσουμε τι βλέπει ο κόσμος όσο δύο, τρία ή και περισσότερα προγράμματα συναντώνται πράγματι απέναντι και καλούν τον τηλεθεατή να διαλέξει... στρατόπεδο. Αντίθετα, οι ενιαίες λίστες που παρουσιάζουν διαφορετικής διάρκειας προγράμματα με τελείως άλλες ώρες έναρξης και ολοκλήρωσης, πιθανότατα αποσκοπούν στα εύκολα συμπεράσματα και κυρίως στην παραπληροφόρηση του αναγνώστη, μιας και κάποιος θεωρεί ότι τον "Σασμό" τον είδε ένα 2Χ% κάθε βράδυ έναντι ενός 9% φαινομενικά του ίδιου κοινού, πράγμα που δεν επιβεβαιώνεται από κανένα στατιστικό μοντέλο. Αν αναλύσουμε δε και τον αριθμό των θεατών που αντιστοιχεί στο 20% στις 21:30 το βράδυ, έναντι του 30% στα μεσάνυχτα, τότε θα δούμε τεράστιες αποκλίσεις που θα διαμόρφωναν μια τελείως διαφορετική εικόνα.

Φυσικά ο μέσος αναγνώστης θεατής δεν είναι υποχρεωμένος να κάνει στατιστικό τεστ για να δει ποιο πρόγραμμα είδε περισσότερος κόσμος, αλλά οι απανταχού αναλυτές θα μπορούσαν να τα αποτυπώνουν/αποτυπώνουμε και πιο δίκαια. Και αν αυτό δεν είναι δυνατό, καλύτερα να μην τα αποτυπώνουμε καθόλου αφήνοντας απροβλημάτιστο τον θεατή να δει αυτό που πραγματικά θέλει.

*Τα ποσοστά που αναφέρονται αφορούν το δυναμικό κοινό 18-54, αναφέρονται κατά προσέγγιση και αφορούν τις μετρήσεις της Δευτέρας 13/2/2023. Το σκηνικό θα άλλαζε ριζικά αν μπορούσαν να προσμετρηθούν οι online θεάσεις κάθε εκπομπής σε κάθε μέσο και συσκευή, εκτός του φυσικού προγράμματος της τηλεόρασης, μόνο μέσω συσκευών τηλεόρασης.

Λένε αλήθεια τα νούμερα τηλεθέασης; Πόσο πραγματική είναι η επιτυχία της tv;

Σε κάθε περίπτωση, τα social media μου για κουβεντούλα, ιδέες και προτάσεις είναι στη διάθεσή σας.

http://instagram.com/constantinosantonatos
https://www.facebook.com/constantinos.antonatos
https://twitter.com/SirConstantino

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις από την εγχώρια και διεθνή showbiz στο yupiii.gr